با مانیتورهای لمسی بیشتر آشنا شویم
روانشناسی-پزشکی-سلامت-عمومی-جدیدترین خبرها-آموزش تایپ - برنامه نویسی - ورد - اکسل - فلش - هک - ترفند کامپیوتر-پاورپوینت-اکسز-اینترنت-یاهو-سخت فزار-نرم افزار
با مانیتورهای لمسی بیشتر آشنا شویم
نوشته شده توسط رحمان فرهادی در ساعت 19:8

مقاومتی
در این فناوری صفحه لمسی از چند لایه تشكیل شده‌است كه مهم‌ترین‌شان، دو لایه فلزی‌ست. لایه‌های مقاومتی با فاصله كمی از هم جدا شده‌اند. وقتی این صفحه در نقطه خاصی توسط شیئ، لمس شود، صفحات مقاومتی در آن نقطه به یكدیگر متصل می‌گردند. در این حالت صفحه به صورت مقاومت عمل كرده و جریان الكتریكی صفحه تغییر می‌كند كه توسط یك كنترلر، پردازش می‌شود. تغییر جریان به این نحو است كه برحسب تعداد سیم‌های استفاده شده و مكان اتصال، مقاومت بین صفحات متفاوت خواهد بود. خروجی تخته لمسی معمولاً چهار تا هشت‌سیمه‌است و مكان لایه‌های مقاومتی برحسب تعداد خروجی مورد استفاده متفاوت خواهد بود.

در حالت چهارسیمه، شیء می‌تواند در چپ، راست، بالا و پایین قرار گیرد. در حالت پنج سیمه، نقطه‌های قابل تشخیص شامل پنج گوشه و نقطه وسط خواهد بود. صفحات لمسی مقاومتی معمولاً قیمت مناسبی دارند ولی دارای قدرت تفكیك ۷۵ درصد هستند (كه با اضافه كردن فیلم‌های پلاستیكی و شیشه‌ای تا ۸۵ درصد قابل افزایش است) و در مقابل اشیاء تیز مقاومت كمی دارند و صدمه می‌بینند. در مقابل اینگونه صفحات از عوامل بیرونی مانند، آب و گرد و خاك تأثیر نمی‌پذیرند و امروزه بیشترین استفاده را دارند.

موج آكوستیك سطح (SAW)

این فناوری از امواج فراصوتی كه از تخته لمسی عبور می‌كنند، استفاده می‌كند. وقتی صفحه لمس می‌شود، مقداری از این امواج جذب می‌شوند. این تغییر در امواج فراصوتی مكان لمس را مشخص می‌كند و برای پردازش به كنترلر فرستاده می‌شود. اینگونه صفحات ممكن است بر اثر عوامل بیرونی صدمه ببینند. آلوده شدن سطح آن نیز می‌تواند بر عملكرد صفحه لمسی اثر گذارد.

خازنی
صفحه لمسی خازنی، صفحه‌ایست كه با موادی همچون اكسید نازك ایندیم پوشانده شده ‌است كه جریان ثابتی را از حسگر عبور می‌دهد. بنابراین حسگر باعث میدان دقیقاً كنترل ‌شده‌ای از الكترون‌های ذخیره‌ شده در هر دو محور افقی و عمودی می‌شود كه دارای ظرفیت خازنی خواهد بود. وقتی میدان خازنی نرمال حسگر (در حالت پایه) توسط میدان خازنی دیگری مثلاً (انگشت انسان) تغییر كند، مدارات الكترونیكی كه در گوشه‌های صفحه قرار دارند، برآیند تغییرات موج سینوسی میدان مرجع را اندازه‌گیری می‌كند و این اطلاعات را برای محاسبات ریاضی به كنترلر می‌فرستند. صفحات لمسی خازنی، می‌توانند توسط انگشت بدون پوشش یا با ابزاری رسانا كه با دست گرفته شده باشد، لمس شوند. این‌گونه صفحات لمسی از عوامل بیرونی تأثیر نمی‌پذیرند و قدرت تفكیك بالایی دارند. ولی مدارات آنالیز سیگنال آنها قیمت آنها را افزایش می‌دهند. جالب است بدانید كه گوشی آیفون اپل از همین تكنولوژی استفاده می‌كند.

فروسرخ
این صفحات از یكی از دو روش كاملاً متفاوت استفاده می‌كنند. در یكی از این روش‌ها تغییرات دمایی سطح صفحه كه توسط عوامل خارجی ایجاد شود را مورد استفاده قرار می‌دهد. این روش گاهی كند بوده و به دست‌هایی گرم نیاز دارند. در روش دیگر آرایه‌ای از حسگرهای فروسرخ عمودی و افقی مورد استفاده قرار می‌گیرد كه تغییرات در پرتوهای تنظیم‌شده نور فروسرخ نزدیك سطح صفحه را تشخیص می‌دهند. این صفحات مقاوم‌ترین سطح را دارند و در كاربردهای نظامی كه نیاز به صفحه نمایش لمسی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

كشش سنجی

در پیكربندی سطح این صفحات، چهار فنر در چهار گوشه آن به‌ كار رفته ‌است كه كشش‌سنجی آنها در تشخیص خمیدگی سطح هنگام تماس، استفاده می‌شود و می‌توانند در جهت Z هم مورد استفاده واقع شوند. این صفحات بیشتر به خاطر مقاومتشان در لوازم عمومی بدون پوشش مثل دستگاه‌های بلیط استفاده می‌شوند.

تصویرسازی نوری (پردازش تصویر)

در این روش، تعداد دو عدد یا بیشتر حسگر تصویر در دور صفحه قرار می‌گیرند و نورهای زمینه فروسرخ (مادون قرمز) در طرف دیگر صفحه در زاویه دید دوربین قرار می‌گیرند. یك تماس به صورت سایه بر روی هر جفت از دوربین‌ها می‌افتد كه می‌تواند با مثلثی كردن برای یافتن مكان تماس مورد استفاده قرار گیرد.

فناوری پخش‌كنندگی سیگنال

این فناوری كه به سال ۲۰۰۲ باز می‌گردد از حسگرهایی برای تشخیص انرژی مكانیكی روی شیشه كه بر اثر تماس به وجود آمده استفاده می‌كند. به وسیله الگوریتم‌های پیچیده و تفسیر آنها مكان حقیقی تماس تعیین می‌شود. این فناوری از عوامل بیرونی و گرد و خاك و نیز خش روی شیشه تأثیر نمی‌پذیرد و به دلیل اینكه به المان‌های دیگری روی شیشه نیاز نیست دارای شفافیت خوبی نیز خواهد بود. همچنین از هر شی‌ای مانند انگشتان یا قلم‌ها می‌توان برای تماس استفاده كرد.

تشخیص پالس صوتی 

این فناوری از بیش از دو مبدل پیزوالكتریك استفاده می‌كند كه در مكان‌های مختلف صفحه قرار گرفته‌اند تا انرژی لرزش (تماس) را به سیگنال الكتریكی تبدیل كنند. این سیگنال به یك پرونده صوتی تبدیل می‌شود و سپس با پروفایل‌های صوتی از پیش تهیه شده برای هر نقطه از صفحه مقایسه می‌شود. این سامانه بدون شبكه‌ای از سیم‌ها روی صفحه كار می‌كند. خود صفحه از شیشه خالص است كه خواص اپتیك و دوام شیشه را خواهد داشت. این سیستم با خش و گرد و خاك مشكلی ندارد و دقت خوبی دارد. و مهم‌تر از همه اینكه برای فعال شدن به هیچ جزء رسانا نیاز ندارد كه مزیت مهمی برای صفحه تصویرهای بزرگ است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: