روتر چیست؟
روانشناسی-پزشکی-سلامت-عمومی-جدیدترین خبرها-آموزش تایپ - برنامه نویسی - ورد - اکسل - فلش - هک - ترفند کامپیوتر-پاورپوینت-اکسز-اینترنت-یاهو-سخت فزار-نرم افزار
روتر چیست؟
نوشته شده توسط رحمان فرهادی در ساعت 12:27

روترها را به دودسته تقسیم میکنند :

1-روتر های سخت افزاری: ( که یک دستگاه است که صرفآ برای ماکار routing را انجام میدهد وبرای کارش هیچ احتیاجی به کامپیوترندارد بلکه خودش درست مثل یک کامپیوتر Ram,CPU,System-Board,Slot,… دارد و البته سیستم عامل مخصوص به خود که به
اسم IOS همه آن رو میشناسند . یک روتر سخت افزاری درست مثل یه کامپیوتر محل های برای اضافه کردن کارت های جانبی و ... رو دارا می باشد .

2-روترهای نرم افزاری : ( که در واقع بک روترسخت افزاری شبیه-سازی شده هستند) ازنظر کارکردی عملآ کار یک روتر نرم افزاری را میکنند ولی خیلی مزایا و کارها هست که فقط توسط یک روتر واقعی ( سخت-افزاری) قابل انجام هستند.روترهای نرم افزاری را بر روی همان سیستم عامل ها شبیه سازی میکنند و در واقع میتوان گفت که یک سیستم عامل (توسط امکاناتی که خودش بما ارائه می دهد مثلآ Routing and Remote access در ویندوزهای سرور مایکروسافت ) را به صورتی تنظیم میکنند که کار یک روتر رو برای ما انجام بدهد.


در یک سیستم عامل مثل ویندوز 2000 سرور,این کار به راحتی نصب 2 عدد کارت شبکه و
راه-اندازی یک سرویس هست ! ولی در سیستم عاملی مثل یونیکس/لینوکس با کمی دردسر بیشتر هم همراه خواهد بود .



کار یک Router چیست؟

روترها همونطور که از اسمشان پیداست (Router=مسیر یاب ) کارشان مسیر یابی برای بسته ها (Packet)ی اطلاعات در شبکه است .روتر کوتاه ترین مسیر را از بین هزاران-هزار کامپیوتر متصل به اینترنت پیدا میکند(برای مثال کوتاه ترین مسیر را برای رسیدن این متن از سرور ما به کامپیوتر شما ).البته این کار به این سادگی که بیان شد هم نیست و بر عکس یک کار بسیار پیچیده است که فقط روتر ها توانایی انچام این کار را دارند.((به زبان خودمانی تنها خودشون بلد هستند و به کسی هم یادش نمیدند )).یک روتر همچنین میتواند دو شبکه مجزا را که هر کدوم node های خود را دارند به هم متصل کند .

یک روتر همچین میتواند مثلآ بصورت به Access Server عمل نماید . این اکسس سرور دقیقآ همان چیزی هست که شما وقتی شماره ISP را میگیرید , ارتباط شما رو با سرور برقرار میکند . IP هم که شما بعنوان Server-IP و یا Default-Gateway در گزارش IPConfig می بینید.

در واقع IP همان Access Servere است که یک از آن به عنوان ابزاری ( کارت جانبی) اضافه کردن که کنترل و مدیریت مودم ها رو به عهده داره .

البته حتمآ میدانید که , این اکسس سرور نیست که به شما ip میدهد...

البته این ها تنها کارهایی نیستند که یک روتر توانایی انجام آن ها را دارد بلکه کارهای بسیار زیاد و قابلیتهای مفید دیگری هم وجود دارند که به مرور توضیح داده خواهند شد..


Router دستور کار خود را از کجا تهیه مینماید ؟

وقتی که یک مدیر شبکه بخواهد یک کاربر را به سرور معرفی کند یا کامپیوتری را به شبکه اش اضافه نماید یا مثلآ یک Mail-Serever راه اندازی کند , به سادگی در سرور ( فرض میکنیم Win2000 AS) وبه کمک Active-Directory service کاربر جدید و کامپیوتر جدید را به دامین (Domain) اضافه مینماید و با نصب Exchange server میل سرور آن را هم راه می اندازد.


ولی یک روتر که هیچکدام از این چیرها را ندارد نهایت کاری که ممکن است یک روتر
انجام بدهد این است که IOS prompt را در اختیار ما بگذارد که آن هم بصورت Text-Base هست.یعنی شما فقط با چیزی شبیه محیط Dos سر و کار دارید.


حتمآ با ناراحتی تمام پیش خودتان این فکر رو میکنید که :" لعنتـــــــــی ... باید بشینم همه چی رو دونه دونه و با زیر-رو کردن قسمت های مختلف و زمخت و خشک ISO , وارد کنم ... " .
خوب این هم روشی هست واسه خودش.ولی احمقانه ترین کاری هست که یه admin
ممکن است انجام دهد !!!

این کار مثل این است که بشینید تمام تنظیمات active-directory رو از طریق ابزارهای اغلب تحت داس microsoft active-directory support tools انجام بدهید , آن هم از روی همان سرور !!!!!!!

ولی خوشبختانه راه دیگری هم هست که آن , همان Startup-Config روتر است.

این startup-config  فایلی است که برای یک روتر دقیقآ همانند یک Command.com/Autoexec.bat/Config.sys  برای سیستم عامل داس عمل میکند. البته اضافه کردن command.com به لیست این مثال بنا به دلایلی درست نیست , ولی به همان دلایل هم (بعدآ خواهید دانست چرا ... ) میشه به حساب آورد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: