نصب ویندوز XP در کنار ویندوز ویستا بدون حذف نسخه اصلی- قسمت اول
روانشناسی-پزشکی-سلامت-عمومی-جدیدترین خبرها-آموزش تایپ - برنامه نویسی - ورد - اکسل - فلش - هک - ترفند کامپیوتر-پاورپوینت-اکسز-اینترنت-یاهو-سخت فزار-نرم افزار
نصب ویندوز XP در کنار ویندوز ویستا بدون حذف نسخه اصلی- قسمت اول
نوشته شده توسط رحمان فرهادی در ساعت 12:31

کاربران امروزی پس از خریداری نوت بوک خود، بیشتر علاقه مند هستند که سیستم عامل XP  را در کنار Vista اوریجینال که روی سیستمشان نصب هست، راه اندازی کنند. اما مشکل اینجاست که اولا ویندوز XP روی سیستمشان نصب نمیشود . ثانیا، وقتی XP را نصب میکنند به مشکل تازه ای برمیخورند و آن اینست که دیگر ویندوز ویستای اصلی بوت نمیشود و همچنین سیستم یک پارتیشن بیشتر ندارد که این باعث میشود که ویندوز ها با هم تداخل پیدا کنند.

مورد دوم قابل حل هست به این صورت که هم هنگام نصب میتوانیم با یک ترفند جالب هارد را پارتیشن بندی بکنیم و هم میتوانیم در ویندوز ویستا با قابلیت sharing یا با نرم افزارهای دیگر این مشکل را حل کنیم و ویندوز را درون یک پارتیشن دیگر نصب کنیم.
و اما مشکل اول بدین صورت حل میشود که شما باید ابتدا در صورت پارتیشن بندی نکردن هارد، با استفاده از DVD ویستا و ترفند DISKPART پارتیشن بندی خود را به اندازه مورد نیاز انجام دهید. سپس ویندوز XP را نصب کنید و بعد از آن BOOT LOADER جدید ویستا را جایگزین بوت منوی قدیمیXP کنید تا سیستم BCD جایگزین شود. مرحله آخر استفاده از ابزار EasyBCD برای تعمیر آدرسهای مربوط به بوت XP و بالا آوردن XP سیستم عامل دوم هست. کار سختی نیست اما زمان و دقت زیادی نیاز دارد. پس همراه ما باشید.

ذکر چند نکته ضروری :
1- این آموزش بر اساس این است که شما هنوز هارد خود را پارتیشن بندی نکردید و یک پارتیشن C بیشتر ندارید که بروی آن Vista نصب هست ( ممکن است شما پارتیشن مخفی ریکاوری هم داشته باشید پیشنهاد میشه که کاری به آن نداشته باشید). پس اگر هارد خود را پارتیشن بندی کرده اید و حالا میخواهید XP را در كنار ویستا نصب کنید ، نیازی به انجام مرحله اول نیست.

2- اگر بر روی سیستم خود DVD درایو نداشته باشید، باید یک ویندوز ویستا نسخه home basic نسخه آزمایشی که بر روی سی دی عرضه میشود از فروشگاه های نرم افزاری تهیه کنید تا حداقل بتوانید در مرحله آخر از تعمیر بوت منوی آن استفاده کنید.

3- پیشنهاد میکنم از نرم افزارها و اطلاعات ضروری خود بک آپ تهیه کنید. این آموزش روی 90 درصد نوت بوک ها و PC ها جواب داده پس نویسنده هیچ مسئولیتی را در قبال آسیب سیستم شما قبول نمی کند.

مرحله اول - آماده سازی سیستم توسط DVD ویستا
برای شروع سیستم خود را خاموش کنید. بعد سیستم را روشن و DVD ویستا را توی درایو اپتیک آن قرار دهید. منتظر بمانید تا پیغام press any key to boot from C/DVD ظاهر گردد. و بعد یک دکمه را فشار دهید تا وارد مراحل نصب Vista installation شوید.
نکته:  اگر این پیغام ظاهر نشد و ویندوز ویستا از روی هارد شروع به بوت شدن کرد پس boot sequence را باید تغییر دهید و اولین دستگاهی که بوت میشود را در درایو اپتیک خود قرار دهید (DVD). کافی است وارد setup بایوس شوید ( بستگی به سیستم شما در هنگام نمایش لوگوی سیستم و آغاز بکار دستگاه، دکمه DEL یا F2 یا F10 و ... را فشار دهید) و اولویت بوت سیستم خود را تغییر دهید.

در مراحل نصب به پنجره ای برمی خورید که از شما تقاضای سریال ویندوز ویستا را می دهد. آن را خالی گذاشته و تیک Automatically activate Windows when I'm online را نیز بر میداریم. روی next کلیک کنید و در صورت اخطار به اینکه شما شماره محصول را وارد نکردید، دکمه NO را فشار دهید.

در این مرحله هر نسخه ای را که میخواهید انتخاب کنید چون اهمیتی ندارد. و تیک گزینه I have selected the edition of Windows that I purchased را نیز بردارید و روی next کلیک کنید.

متن license terms را قبول کنید و دکمه next را بزنید و گزینه Custom installation را انتخاب کنید.

در این صفحه، وقتی از شما سوال می کند که where you want to install Windows شما یک پارتیشن بزرگ که تمام فضای هارد را اشغال کرده است و ویستا بروی آن نصب است را می بینید که بصورت پارتیشن Primary مشخص شده است.

در این صفحه شما دکمه های SHIFT + F10 را با هم فشار دهید. این روش از میانبر 2.0 Windows Prompt Editor استفاده میکند تا یک پنجره command window را برای شما باز کند. این یک روش فوق العاده جالب هست که مطمئن هستم تا بحال استفاده نکردید!

در پنجره مورد نظر، عبارت DISKPART را تایپ کنید. این دستور برنامه Microsoft DiskPart را باز میکند. در این مرحله شما باید به دیسک اصلی که فعال هست دسترسی داشته باشد. بنابراین تایپ کنید list disk و enter کنید. در لیست نشان داده شده، دیسک اصلی با نام Disk 0 نمایش داده میشود. اگر با نام دیگری نمایش داده شده آن را در دستور مقابل جایگزین Disk 0 کنید. پس تایپ کنید select disk 0 و enter کنید.

پس از تایید انتخاب هارد و نمایش پیغام زیر، تایپ کنید shrink و enter کنید. در این بخش برنامه به صورت اتوماتیک بخشی از فضای هارد شما را که حدود 50 درصد هست را به صورت پیش فرض انتخاب و جدا میکند و تحت یک پارتیشن جدید شناسایی میکند. بعدا میتوانید با نرم افزارهای مختلف که قبلا توضیح دادیم این فضا را به دلخواه تغییر دهید. پس no problem دوستان!

حال برای خروج کافیست دوبار exit را تایپ و enter کنید تا به صفحه انتخاب پارتیشن اینستالر ویستا باز گردید. روی دکمه ------- کلیک کنید و منتظر باشید تا صفحه انتخاب پارتیشن آپدیت گردد. در این بخش شما میتوانید پارتیشن اصلی را که پارتیشن Extended از دل آن خارج کردیم مشاهده کنید که البته هنوز خام هست و در مراحل بعدی و حتی هنگام نصب XP میتوانید آن را قسمت کنید. جالب بود نه ؟

از بخش فوق خارج شوید و DVD ویستا را خارج کنید. دستگاه را ریست و سی دی Windows XP را بوت نمایید تا وارد مرحله بعدی شویم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: